Chengdu

Skulle poste dette innlegget for en uke siden, så alt det her skjedde i forrige uke da vi hadde fri en uke. :-)

Hello alle søte små.

I forrige uke var det Qing Ming festival, som er en nasjonal kinesisk ferie, der unge og gamle viser respekt til avdøde ved å be og ofre te, mat, vin, spisepinner og juksepenger. Skolen vår er internasjonal, så vi har hatt vårferie. Vi har utnyttet våre 10 fridager godt og fløy nedover til Chengdu. Chengdu er en "småby" med bare 14-15 millioner, i Sichuan-distriktet, som er litt lenger sør enn Beijing. Vi var der i en hel uke, og møtte mange folk fra ttc-programmet, men ikke minst - VI SÅ PANDAER!!!

Vi bodde hos Victor, Tom og Gorm (henholdsvis to svensker og en tysker), som har en stor og fin leilighet ganske sentrum i Chengdu. Været var så og si supert hver eneste dag, og mang en time ble tilbragt i grønne parker med stekende sol. Sichuan er kjent for utrolig sterk mat, så for meg (Thea), som har smaksløker som ikke tåler så mye som middels sterk tacosaus, har hele matsituasjonen vært interessant. Flott at vi spiste på ikea(!!!) en dag, og pizza hut de tre siste dagene :-) Eirin, derimot, syntes ikke at maten var noe annerledes enn i Beijing, og overlevde ganske bra.

På onsdag dro vi for å se på pandaer, siden verdens største pandareservat og oppdrettssenter er rundt en time unna Chengdu! Vi overnatta en natt hos Sanne, som er så utrolig heldig at hun bor i Xing Du, som bare er 10 minutter fra pandabasen. Vi kom dit tidlig, siden vi har gjort grundig pandaresearch, og var fullt klar over at pandaer er mest aktiv på morgenen. Og skuffet ble vi heller ikke! De sprang bortover, lekesloss, klatret og datt overende, og var i det fulle og det hele kjempefine og utrolig underholdende! Vi tilbragte noen supre timer med å beudre og ta bilder av giant og røde pandaer. Sanne syntes derimot at å mate feite oransje fisker var mer underholdende…

Dagen etter pandabasen skulle alle de andre på jobb, så jeg og Eirin dro på fjelltur til det kjente fjellet Emei mountain. Vi satt på en buss som tok 2,5 timer hver vei, for deretter å ta taxi til en annen busstasjon, der vi tok en 45 minutters busstur til selve fjellet. Reiser blir spesielt krevende når man kommer frem til et sted man ikke aner hvor er, ingen snakker engelsk, og ingen er interessert i å hjelpe deg. Ved hjelp av en litt for stor mengde kroppsspråk fant vi endelig ut hvor vi skulle. Fjellet og naturen var spektakulær, og det er veldig forståelig av Avatar sin natur ble inspirert av det bratte, grønne og varierte terrenget. Vi vandret oppover bratte trapper i en jungelskog, på jakt etter aper. Målet med turen var nemlig å se aper, men den gang ei… Skuffede vendte vi hjemmover, og satte oss once again på bussen tilbake til Chengdu.

Dagen etter gikk med til å gå på et stort kinesisk marked, på linje med silkemarkedet og Yashow-markedet, bare at det KUN var kinesere der. Derfor var vi ganske(helt sinnsykt) beglodd. Gøy. Vi kosta også på oss en manikyr, noe vi i ettertid kanskje ikke burde gjort, med tanke på at det kosta hele 20 og 30 kr. Ahh, big spenders. Etter dét dro vi ut på en bar med mange av de andre fra ttc-programmet, og spilte terningspill og drakk en velsmakende (…) drink. Det supre med baren var at jeg klarte å bestille en vodka with orange juice PÅ KINESISK SUCCESSFULLY! Jeg trodde ikke de forsto, så jeg oversatte det og viste de ordene på en app i stedet, og de bare: neida, vi forsto hva du sa! winwinwin. Eneste var at de ikke hadde orange juice, så da jeg ba de om å blande med noe annet, sa de at de skulle lage noe supergodt til oss, og de endte opp med å blande ut med VANN. really…? Jaja.

Siste dagen gjorde vi ikke så mye annet enn å spise på pizza hut, egentlig, før vi vendte våre ikke-like-bleike-lenger--men-fortsatt-utrolig-hvite ansikt tilbake til Beijing og vår kjære leilighet! Etter en veldig interessant taxitur der sjåføren ikke visste hvor vi bodde, og ble kjempesure på oss pga. det, og endte opp med å slå Eirin hardt to ganger på låret, var vi endelig hjemme. Dagen etter kjøpte vi en kanin, men dét får bli et annet innlegg. Vurderer å opprette en ukentlig spalte som heter Gnagernytt.

Det er forresten over 20 grader og sol hver dag her, og vi går ute i sommerkjoler/shortser. Jealous, Trondheim? Hørte dere koser dere med snøen, hehehe :)